25 August 2009

Aku Vs Saya

...assalamualaikum...

salam ramadhan al-mubarak kepada semua muslimin dan muslimat...alhamdulillah maka dengan ini berpuasa jugak saya...haha...ooopppsss!!! YA!!! saya baru memulakan ibdah di bulan ramadhan pada hari ini...anak bulan ramadhan saya lambat menonjolkan dirinya di depan saya tetapi anak bulan syawal pula bagai tak sabar-sabar nak mempamerkan dirinya di hadapan saya...celoteh apakah ini??? celoteh kosong...haha...paham-paham sendiri la ye wahai teman-teman...

"Ya Allah Ya Tuhanku, Kau terimalah ibadahku di bulan ramadhan ini"

baiklah...ingain sekali saya bertanyakan sesuatu kepada saudara dan saudari sekalian...adakah anda semua perasan akan apa-apa perubahan dalam entri saya kali ini?? kalau anda perasan akan perubahan tersebut maka andalah pembaca yang amat setia dengan cerita-cerita saya...di bulan yang mulia ini ingin sekali saya melakukan satu perubahan yang mana dulu saya pernah cuba untuk melakukannya namun apakan daya tidak berkekalan...haha..adus!!! susah la nak tulis ayat-ayat dengan cara yang skema habis ni...hehe

sempena bulan baik ni saya nak buat satu penghijrahan...saya ingin menggantikan kata nama AKU kepada SAYA...walaupun pada hakikatnya penggunaan perkataan SAYA dalam blog amat kekok dan janggal namun demi menjaga tatasusila dan tertib melayu makanya saya berazam untuk menghapuskan perkataan AKU dari blog saya buat selama-lamanya...perkataan SAYA akan menggantikan AKU tanpa rasa ragu-ragu...

perkataan AKU sebenarnya jarang saya tuturkan dalam kehidupan harian saya...biasanya saya hanya membahasakan diri saya dengan nama saya sendiri iaitu SITI sekiranya saya berada di rumah...MIZAH sekiranya saya bersama teman-teman rapat saya dan MIZA sekiranya saya berada di tempat kerja saya...tetapi saya akan membahasakan diri saya dengan SAYA apabila bertutur dengan adik perempuan dan adik lelaki saya yang paling bongsu...pernah saya dengan tidak sengaja menuturkan perkataan AKU di hadapan adik-adik saya...lantas adik lelaki bongsu saya berkata :

"Kak Ti...tok baik cakap aku..."

hehe...terdiam sebentar saya lantas mencipta pelbagai alasan ekoran menggunakan perkataan aku tersebut...adik-adik bongsu saya telah diasuh dari kecil untuk tidak menggantikan diri dengan perkataan AKU tetapi membiasakan diri dengan perkataan SAYA...sehinggakan cikgu-cikgu di sekolah adik lelaki bongsu saya pelik dan bertanyakan hal ini kepada ibu saya...

"Mak ayah Haqim ni orang mana sebenarnya??..."

sampai begitu sekali...sebenarnya...adik-adik bongsu saya telah terpengaruh dengan gaya bahasa kartun yang disiarkan di TV9 kerana sejak dari kecil mereka banyak menghabiskan masa mereka dengan menonton kartun-kartun yang elah dialih bahasakan kepada Bahasa Melayu baku...huhu...maka sampai sekarang la adik-adik saya telah menjadi rakyat terengganu murtad kerana menuturkan bahasa dan loghat seperti rakyat kuala lumpur...

ini lah dia budak yang diceritakan di atas

lihat...begitu panjang celoteh saya...kesimpulan yang boleh saya simpulkan adalah...dengan ini bermulanya hari ini saya tidak akan menggunakan perkataan AKU lagi di dalam blog saya...saya akan menggantikan AKU dengan SAYA buat selama-lamanya...

SELAMAT TINGGAL AKU

(^_____^)v
Peace!!!



2 comments:

sweethOneY said...

hehe.. selamat tinggal "aku".. :P

selamat berpuasa.. kita mungkin esok br leh start puasa :)

♥♥ Miss NuHa ♥♥ said...

SweethOneY : hehehe...selamat tinggal AKU buat selama-lamanya...
hehehe...