29 June 2010

Melenggang Perut ~♥ Part II

...assalamualaikum...

alhamdulillah majlis melenggang perut tak ada ye tuan-tuan dan puan-puan sekalian...alhamdulillah...memang saya sendiri tak setuju dengan perkara karut marut macam tu...

"Amalan melenggang perut sama ada anak pertama atau seterusnya seperti yang dilakukan oleh sesetengah masyarakat Melayu tidak wujud dalam Islam. Mempercayai sesuatu bencana akan berlaku sekiranya tidak dilakukan amalan melenggang perut adalah suatu perkara karut dan tidak berasas sama sekali dan adalah lebih baik jika ia tidak dilakukan.

tapi walaupun melenggang perut tu tak ada majlis doa selamat tetap ada...tetap berjalan seperti biasa...makan-makan dan solat hajat di buat dikalangan ahli-ahli keluarga mertua...suka saya nak berkongsi bersama-sama dengan anda semua aturcara sepanjang berada di kampung mertua saya tu...

saya bertolak balik ke Jabi, Terengganu malam Khamis yang lalu...saja balik malam-malam sebab nak elakkan cuaca yang panas di siang hari...lagi pun bukan saya yang drive....hubby yang drive...haha...saya boleh tido...pagi Jumaat tu hubby bawa saya dan adik-adik ipar saya pergi kolam air panas...Hot Spring La namanya...ingatkan best tempat tu rupanya hampeh...dah la ramai orang...kebetulan badan saya masa tu tak berapa nak larat...tu yang jadi tak berapa nak enjoy pergi sana...pergi rendam kaki sekejap je pastu ajak hubby balik sebab petang tu kitorang nak bertolak ke Paloh, Kelantan pulak...maaf ye...tak ada gambar pun sebab tak cantik pun tempatnya...haha...suka-suka hati je...

petangnya dalam kul 4.00 petang kami bertolak ke Paloh, Kelantan...nak dijadikan cerita semasa kami sedang berada di Kuala Krai mak mertua call tanya ada kat mana...katanya makbidan dah sampai...pelik jugak sebab sebelum ni mak mertua cakap nak panggil mak bidan hari Sabtu...ni hari Jumaat dah sampai...apa kes lak...tak sampai 5 minit lepas tu mak saya pulak call tanya ada kat mana...aik!!! sampai mak pun call ni apa hal pulak...rupa-rupanya majlis doa selamat tu nak buat lepas Asar hari Jumaat....apa la mak mertuaku ni...bikin kalut je...nak buat hari Jumaat cakap la hari Jumaat kenapa cakap hari Sabtu pulak...hadoiiii ya!!!

ok la...malam tu mak bidan pun sampai...mula-mula doa selamat dan makan-makan...lepas tu baru sesi saya lak....hehe...mak bidan panggil masuk bilik...hubby pun dia panggil sekali...kami disuruh duduk di atas beras yang telah diletak di dalam kain sehelai kain batik...beras tu disukat oleh nenek hubby sebanyak 7 cawan...lepas saya dan hubby duduk atas beras tu mak bidan baca ayat suci al-Quran...pastu kitorang kena makan pulut 3 suap...air 3 teguk....pastu ada macam kain yang dah dililit menjadi seperti tali...tali @kain tu dilalukan dari atas kepala kitorang sampai ke kaki...pastu siap...hubby keluar turn saya seorang pulak...kaki saya diurut...dari paha sampai ke tapak kaki...geli + sakit tau...tapi sakit tu mula-mula je...pastu rasa best...belakang pinggang pun diurut jugak....pastu perut di raba-raba....konnonya nak tahu posisi baby tu macam mana...yang ni tak yah raba pun takpe...gi scan kan senang....haha

erm...tu je la yang berlaku sepanjang berada di Paloh, Kelantan...gambar tak ada la sebab tak amibik pun...malas...haha...


No comments: