01 October 2010

Resepi #2 : Laksa & Laksam


...assalamualaikum...

korang semua suka makan laksam tak? saya dan suami sangat suka makan laksam...so hari ni kami buat keputusan nak makan tengahari dengan laksam...kami ke pasar pagi tadi cari bahan-bahan...biasanya di pasar ada orang jual laksam yang ready made tapi masa kami pergi tadi tak ada pulak...laksa je ada...nak beli macam membazir sebab sebelum ni masa kami dah beli laksa...so kami beli bahan-bahan nak buat kuah je...so bahan dah beli...apa lagi balik masak la...

p/s : saya tak pernah masak kuah laksam sebelum ni...makan je tau

kami guna brand EKA...tak pernah try pun brand ni...
ni la hasilnya selepas direbus...

ikan rebus...saya guna banyak...lagi banyak ikan lagi best...

bawang putih, bawang merah, halia, asam keping...semua ni kisar sekali dengan ikan yang direbus tadi...

disebabkan kelapa parut tak ada untuk dibuat santan terpaksala saya guna santan dalam kotak ni...tapi saya lebih suka santan yang diperah sendiri...lagi sedap...santan ni masak sekali dengan bahan yang dah dikisar...jangan lupa masukkan serbuk lada hitam dan asam keping masa proses masak kuah tu...garam dan gula secukup rasa...

sayur yang dah dihiris untuk dijadikan ulam...lagi banyak sayur lagi sedap...
percubaan pertama menjadi!!


No comments: