08 April 2011

Rumah Pengasuh



...assalamualaikum...
tadi saya ada la merayap-rayap dalam laman sesawang ni (ohtidak.com) pastu terjumpa la satu entri berkenaan dengan kanak-kanak di rumah pengasuh...cuba tengok gambar di bawah ni..


apa perasaan korang bila tengok gambar-gambar ni? apa pula perasaan saya bila saya sendiri tengok gambar ni? sangat-sangat terkejut dan takut sebenarnya...saya juga mengalami situasi sebegini...anak saya mungkin diperlakukan sebegini juga...atau mungkin tidak...pengasuh anak saya juga melakukan perkara yang sama sebenarnya...saya pernah sekali ke rumah pengasuh anak saya pada waktu makan tengahari...tujuannya sebab nak bawak balik anak awal sikit...masa tu saya terus je masuk ke dalam rumah dan saya tengok anak-anak yang ditinggalkan di rumah pengasuh itu tidur dalam keadaan muka dan kepala ditutup dengan bantal ataupun dengan kain...saya ada juga bertanya kepada penjaga di rumah pengasuh itu kenapa anak-anak tersebut diperlakukan sedemikian rupa...jawapan yang saya terima "kalau tak buat camtu diorang tak mahu tidur"...dalam hati saya tertanya-tanya...perlu ke anak-anak diperlakukan sebegitu? saya juga pernah bekerja di rumah pengasuh dalam sebulan dua tak ada pulak pengurus saya waktu tu buat macam tu...

dalam hati saya risaukan anak saya


No comments: